لوبیا قرمز و خواص بی‌نظیر آن در سلامت بدن و درمان انواع بیماری

لوبیا قرمز و خواص بی‌نظیر آن در سلامت بدن و درمان انواع بیماری

لوبیا نوعی حبوبات است که خودش انواع مختلفی دارد. لوبیا قرمز یکی از انواع لوبیا است که معمولاً از آن برای درست کردن آش و قورمه‌سبزی، خورش کرفس، خوراک، سوپ، سالاد و ماکارونی استفاده می‌شود. انواع لوبیا قرمز با توجه به محل کشتشان می‌توانند تفاوت‌های ظاهری با یکدیگر داشته باشند؛ اما در خواص و فوایدی که دارند کاملاً مشابه هم هستند. طبع لوبیا قرمز در هر نوعی که باشد گرم و تر است؛ همچنین بد نیست بدانید ۱۷۷ گرم از این لوبیا در بدن ۲۲۵ کیلو کالری انرژی تولید می‌کند.

این لوبیا به دلیل ظاهر کلیه مانندش با نام لوبیا کلیوی هم شناخته می‌شود. اگر ماش قرمز یا لوبیا آزوکی را دیده باشید متوجه شباهت ظاهری آن با این لوبیا شده‌اید. به همین علت احتمال اینکه هنگام خرید ماش قرمز یا آزوکی را با آن اشتباه بگیرید وجود دارد؛ این دو هرچند که در ظاهر شباهت‌هایی دارند اما در خواص و طعم و مزه کاملاً متفاوت‌اند. گذشته از این لوبیا قرمز، رنگی مایل به قهوه‌ای دارد، در صورتی که لوبیا آزوکی قرمزرنگ و روشن است. تشخص این دو نوع لوبیا از روی قیمت هم ممکن است. لوبیا قرمز قیمت مناسب‌تری به نسبت لوبیا آزوکی دارد.

حتماً میدانید که انواع حبوبات همگی به مقادیر متفاوتی حاوی انواع مواد مغذی، اسید فولیک، کربوهیدرات‌های پیچیده، پروتئین، فیبر و مقادیر ناچیزی چربی هستند. این نوع لوبیا هم از این قاعده مستثنا نیست. این ماده غذایی علاوه بر اینکه مواد ضروری زیادی را به بدن می‌رساند خواص بی‌نظیری در درمان بیماری‌ها و بهبود بخشیدن به عملکرد سیستم‌های بدن دارد.

در ادامه این مقاله می‌خواهیم در مورد فواید لوبیا قرمز و آسیب‌هایی که در صورت استفاده نادرست از این ماده غذایی به بدن وارد می‌شود، صحبت کنیم. اگر برای تغذیه سالم اهمیت قائلید در ادامه این مطلب با ما همراه باشید.

لوبیا قرمز - دیجی فود

خواص و فواید لوبیا قرمز

۱. کنترل بیماری‌های قلبی و عروقی

این لوبیا به خاطر داشتن مقادیر بالایی فیبر رژیمی قادر است سطح کلسترول را در خون شما کاهش دهد. هضم و جذب این ماده غذایی به سبب وجود کربوهیدرات‌های پیچیده و فیبر نیاز به انرژی زیادی دارد به همین دلیل خوردن لوبیا قرمز بدن را برای چربی سوزی بیشتر تحریک می‌کند. این اتفاق سطح کلسترول خون را کاهش داده و از ابتلا به بیماری‌های قلبی عروقی جلوگیری می‌کند.

۲. اگر درگیر دیابت هستید و یا از دیابت می‌ترسید لوبیا بخورید!

این نوع لوبیا به خاطر شاخص گلیسمی پایینی که دارد قادر است میزان قند خون را در بدن شما کنترل و آن را در حد متعادل نگه دارد. پس اگر به بیماری دیابت دچار هستید از اضافه کردن لوبیا قرمز به رژیم غذایی‌تان غافل نشوید. در غیر این صورت اگر زمینه ارثی برای ابتلا به این بیماری دارید و از دچار شدن به آن می‌ترسید می‌توانید با مصرف درست و اصولی از این نوع لوبیا خطر ابتلا به این بیماری را در خودتان کاهش دهید.

۳. ویتامین B1 برای بهبود عملکرد مغز

این ماده غذایی منبع بسیار خوبی برای دریافت ویتامین‌هاست. یکی از انواع ویتامین که می‌تواند با مصرف لوبیا قرمز به بدن برسد، ویتامین مهم B1 است. این ویتامین تأثیرات مستقیمی بر عملکرد مغز و حافظه دارد. استفاده از این ماده غذایی می‌تواند از شما در برابر بیماری آلزایمر محافظت کند. همچنین مصرف این نوع لوبیا برای تقویت حافظه در کودکان بسیار مفید است.

لوبیا قرمز - دیجی فود

۴. خطر ابتلا به سرطان را کاهش دهید!

لوبیا قرمز منبع بسیار عالی برای دریافت آنتی‌اکسیدان است. این ماده می‌تواند عملکرد منفی رادیکال‌های آزاد را در بدن کنترل و دفع کند. رادیکال‌های آزاد این توانایی را دارند که با تولید فراورده‌هایی زمینه‌ساز ایجاد توده‌های سرطانی در بدن شوند. آنتی‌اکسیدان‌ها تنها راه مقابله با رادیکال‌های آزاد و واکنش‌های مضر آن‌ها در بدن هستند.

۵. لوبیا هم‌تراز با گوشت قرمز!

اگر گیاه‌خوار هستید و یا قصد دارید میزان مصرف پروتئین حیوانی را در رژیم غذایی‌تان کنترل کنید، می‌توانید با خیال راحت پروتئین موردنیاز بدنتان را از لوبیا قرمز دریافت کنید. این نوع لوبیا سرشار از پروتئین است، در حدی که می‌توان آن را جایگزین گوشت قرمز کرد بدون اینکه نگران کمبود پروتئین در بدنتان باشید.

۶. لوبیا قرمز و کاهش وزن

اگر در حال کاهش وزن هستید و به دنبال وعده‌های غذایی کم‌کالری و سیرکننده می‌گردید این نوع لوبیا پیشنهاد خوبی است. لوبیا به خاطر چربی بسیار کم و فیبر بسیار زیادی که دارد می‌تواند شما را برای مدت طولانی سیر نگه دارد و علاوه بر آن سرعت چربی سوزی و کاهش وزن را در بدن شما بالا ببرد.

۷. خواص لوبیا قرمز در بدنسازی را جدی بگیرید

متأسفانه ورزشکاران قدرت و تأثیرات لوبیا قرمز را بر روند عضله سازی نادیده می‌گیرند. همان‌طور که گفتیم لوبیا سرشار از پروتئین و فیبر است که هر دو می‌توانند در تولید انرژی پایدار برای ورزشکاران مفید باشند. علاوه بر این مصرف فیبر برای هضم و جذب مکمل‌های غذایی که بدنسازان استفاده می‌کنند به شدت موردنیاز بدن است.

لوبیا قرمز - دیجی فود

با خواص این نوع لوبیا تا حدودی آشنا شدید. البته این‌ها فقط مهم‌ترین خواص این ماده غذایی هستند نه تمام آن‌ها، فواید مصرف لوبیا قرمز بسیار فراتر از چیزی است که در بالا به آن اشاره کردیم. این لوبیا در سلامت پوست و مو، سلامت دستگاه گوارش و به خصوص معده، در ترمیم بافت‌های آسیب‌دیده، در رفع مسمومیت، برای سم‌زدایی بدن، درمان آب‌ مروارید چشم، تسکین درد میگرن، درمان نقرس، پوکی استخوان و ده‌ها مورد دیگر هم کارایی دارد. پس از گنجاندن آن در برنامه غذایی خود غافل نشوید.

البته این ماده غذایی در کنار خواص بی‌نظیرش ممکن است آسیب‌هایی هم به بدن وارد کند. آسیبی که از مصرف این نوع لوبیا به شما می‌رسد به نحوه مصرف و افراط در مصرف این ماده غذایی مربوط است.

مضرات لوبیا قرمز

۱. مسمومیت با هموگلوتنین

هموگلوتنین در تمام حبوبات به مقدار متفاوتی وجود دارد، اما میزان این ماده در لوبیا قرمز خیلی بیشتر از دیگر حبوبات است. مصرف بیش از حد این لوبیا در طول روز می‌تواند باعث ابتلا به مسمومیت شود. این مسمومیت خودش را با تهوع، اسهال و سردرد نشان می‌دهد. پختن این لوبیا می‌تواند سطح هموگلوتنین را در این ماده غذایی کاهش دهد.

۲. مصرف زیاد فیبر و مشکلات گوارشی

یکی دیگر از مضرات لوبیا قرمز که بسیار هم شایع است ایجاد مشکلات گوارشی است. این نوع لوبیا سرشار از فیبر رژیمی است. مصرف بیش از اندازه فیبر می‌تواند شما را دچار نفخ یا اسهال کند.

۳. مصرف بیش از حد اسید فولیک و آسیب مغزی

لوبیا قرمز منبع خوبی برای دریافت آهن است، اما اگر در مصرف آن زیاده‌روی کنید امکان دارد تجمع اسید فولیک در بدن شما منجر به آسیب‌های مغزی شود.

۴. فولات و خطر ابتلا به سرطان

یک فرد بزرگ‌سال اگر در طول روز بیش از ۸۰۰ میکروگرم فولات مصرف کند خطر ابتلا به سرطان را در خود افزایش داده است. در هر ۱۷۷ گرم از لوبیا قرمز ۲۳۰ میکروگرم فولات وجود دارد. پس نباید در مصرف این ماده غذایی افراط کرد.

ما سعی کردیم همه چیز درباره‌ی لوبیا قرمز را با زبانی ساده و به صورت مختصر و مفید در بالا برای شما نوشتیم. اگر شما اطلاعات کامل‌تری دارید، می‌توانید در بخش کامنت‌ها کامل‌کننده این مقاله باشید.

Summary
لوبیا قرمز
Article Name
لوبیا قرمز
Description
لوبیا قرمز منبع خوبی برای دریافت انواع مواد مغذی، اسید فولیک، کربوهیدرات‌های پیچیده، پروتئین و فیبر است. در این مقاله فواید و مضرات استفاده از این ماده غذایی را به صورت مختصر و مفید برایتان شرح داده‌ایم.
Author
Publisher Name
دیجی فود


0 0 رای
رتبه دهی نوشته
مشترک شدن
مطلع شوید از
guest
0 دیدگاه ها
Inline Feedbacks
نمایش همه ی نظرات