لوبیا سبز و هر چیزی که باید در مورد این سبزی پرخاصیت بدانید!

لوبیا سبز و هر چیزی که باید در مورد این سبزی پرخاصیت بدانید!

اگر جز افرادی هستید که برای اضافه کردن لوبیا سبز به رژیم غذایی‌تان مقاومت می‌کنید احتمالاً از فواید این سبزی بی‌خبرید! البته اگر در مصرف هر ماده غذایی افراط شود ممکن است مضراتی هم به دنبال داشته باشد اما فواید این لوبیا از مضراتش پیشی گرفته و ما آن را یک ماده غذایی مفید و سودمند در نظر می‌گیریم. راستی همین اول کار بگوییم که لوبیا سبز در هر ۱۰۰ گرم تنها ۳۱ کالری دارد و این یعنی می‌توانید روی این ماده غذایی برای کاهش وزن و کم کردن کالری روزانه خود حساب باز کنید.

شاید ندانید اما این سبزی به تنهایی می‌تواند بخش زیادی از نیازهای تغذیه‌ای بدن شما را تأمین کند. ویتامین‌های ضروری از خانواده ویتامین A، C، K و ویتامین B6 به راحتی با اضافه کردن لوبیا سبز به رژیم غذایی روزانه جذب بدن می‌شود. البته علاوه بر اینکه این ماده غذایی منبع خوبی برای تأمین ویتامین‌هاست در تأمین بسیاری از مواد معدنی هم نقش دارد. این نوع لوبیا منبع خوبی برای دریافت آهن است و مصرف آن به خصوص در دوران بارداری به خانم‌ها توصیه می‌شود.

اضافه کردن لوبیا سبز به برنامه غذایی می‌تواند کمبود کلسیم، سیلیکون، آهن، منگنز، بتا کاروتن، پروتئین، پتاسیم و مس را برای بدن جبران کند؛ و گذشته از تمام مواردی که در بالا گفتیم این لوبیا به دلیل داشتن مقادیر بالایی فیبر یک ماده چربی سوز محسوب می‌شود و در چربی سوزی و کاهش وزن هم بسیار کارآمد است.

کاشت لوبیا سبز تقریباً در هر جایی با هر اقلیم و آب و هوایی امکان‌پذیر است. این سبزی محبوب معمولاً در تمام فصول سال در بازار پیدا می‌شود و شما می‌توانید آن را به صورت تازه برای درست کردن غذا خریداری کنید. البته در بعضی فروشگاه‌های بزرگ خرید لوبیا سبز خشک‌شده هم ممکن است که طبیعتاً از فرم فریز شده آن خواص بیشتری دارد.

لوبیا سبز - دیجی فود

همان‌طور که گفتیم این نوع لوبیا حاوی مقادیر زیادی فیبر، پروتئین، مواد مغذی موردنیاز بدن، مقادیر زیادی امگا ۳ و مقدار بسیار ناچیزی چربی است. البته فواید مصرف این سبزی پرخاصیت به همین چند مورد ختم نمی‌شود. در ادامه این مقاله با ما همراه باشید تا با هم فواید و مضرات لوبیا سبز را بررسی کنید.

  1. این نوع لوبیا منبع آنتی‌اکسیدان است، از آنجایی که در ترکیب این سبزی مقادیر بالایی ویتامین C، A و منگنز وجود دارد، می‌توان آن را به عنوان منبع آنتی‌اکسیدان در نظر گرفت؛ اما آنتی‌اکسیدان به چه کار می‌آید؟ واکنش‌های رادیکال‌های آزاد در بدن فراورده‌هایی تولید می‌کند که می‌تواند زمینه‌ساز ابتلا به انواع سرطان باشد. آنتی‌اکسیدان‌ها این قابلیت را دارند که واکنش‌های رادیکال‌های آزاد را در بدن کاهش دهند. لوبیا سبز به دلیل داشتن بعضی مواد مغذی منبع خوبی برای دریافت آنتی‌اکسیدان و مهارسازی رادیکال‌های آزاد در بدن است.
  2. اگر مشکلات گوارشی دارید باید استفاده از این لوبیا را جدی بگیرید، این سبزی منبع غنی فیبر رژیمی است. الیاف فیبر نه تنها به چربی سوزی و کاهش وزن کمک می‌کنند بلکه می‌تواند بسیاری از مشکلات و مسائل گوارشی مانند یبوست، هموروئید و مشکلات روده بزرگ را درمان کند. همچنین فیبر موجود در این نوع لوبیا خاصیت کنترل سطح کلسترول و قند خون را هم دارد.
  3. لوبیا سبز به واسطه مقادیر پتاسیمی که دارد می‌تواند به کنترل و حتی درمان بیماری‌های قلبی و عروقی کمک کند. پتاسیم موجود در این ماده غذایی فشارخون شما را کنترل کرده و به دنبال آن عملکرد سیستم قلبی و عروقی‌تان را بهبود می‌بخشد.لوبیا سبز - دیجی فود
  4. مصرف لوبیا سبز در دوران بارداری و قاعدگی می‌تواند بسیار مفید باشد. این ماده غذایی منبع بسیار خوبی برای دریافت اسیدفولیک است. احتمالاً میدانید که اسیدفولیک از مواد غذایی بسیار محدودی جذب می‌شود که یکی از آن‌ها این نوع لوبیا است. میزان آهنی که می‌توانید با خوردن لوبیا سبز جذب کنید تقریباً با میزان آهن موجود در گوشت قرمز برابری می‌کند. پس اگر به هر علتی نمی‌توانید گوشت قرمز مصرف کنید باید این ماده غذایی را جایگزین گوشت کنید. داشتن مقادیر کافی اسیدفولیک برای رشد و تکامل سیستم عصبی جنین بسیار ضروری است پس اگر باردار هستید از مصرف این ماده غذایی غافل نشوید. البته برای دریافت آهن از این ماده غذایی باید در پخت لوبیا سبز دقت کنید. بخارپز کردن بهترین راه است.
  5. لوبیا سبز به واسطه بعضی ویتامین‌هایی که دارد می‌تواند بدن را از وجود هر عفونتی پاک‌سازی کند. نیاسین و تیامین این قابلیت را دارند که هر عفونتی را در بدن درمان کنند. لوبیا سبز هم منبع خوبی برای دریافت این دو ویتامین و درمان عفونت‌های بدن است.
  6. کالری لوبیا سبز بسیار ناچیز است پس اگر در حال کاهش وزن هستید می‌توانید از آن در برنامه غذایی‌تان استفاده کنید. مصرف این ماده غذایی حتی در مقادیر بالا هم نمی‌تواند باعث اضافه وزن شود. چراکه هم بسیار کم‌کالری است و هم به دلیل داشتن مقادیر بالایی فیبر و پروتئین‌های پیچیده بدن شما را وادار به چربی سوزی می‌کند. پس خواص لوبیا سبز در لاغری را دست کم نگیرید.لوبیا سبز - دیجی فود

حالا که از خواص لوبیا سبز گفتیم باید از مضرات آن هم بگوییم. دو دسته از افراد باید در خوردن این ماده غذایی احتیاط کنند:

  1. افرادی که در حال استفاده بعضی داروهای خونی هستند نباید به مقدار زیاد لوبیا سبز بخورند. این ماده غذایی به دلیل داشتن ویتامین K به افرادی که در حال مصرف کومادین یا وارفارین هستند اصلاً توصیه نمی‌شود. ویتامین K نقش مهمی در لخته سازی خون دارد که این امر برای چنین بیماری بسیار مشکل‌ساز خواهد بود.
  2. افرادی که کمبود مواد معدنی دارند باید در مصرف لوبیا سبز احتیاط کنند. لوبیا سبز به واسطه داشتن مقادیر زیادی اسید فیتیک مانع از جذب مواد معدنی در بدن می‌شود پس اگر مشکل جذب مواد معدنی دارید نباید بدون مشورت با پزشک و تعیین حد مجاز در مصرف این لوبیا از سمت او آن را به رژیم غذایی خود اضافه کنید.
  3. یکی دیگر از مشکلات لوبیا سبز مربوط به وجود لکتین در ترکیب آن است. لکتین یک نوع پروتئین است که می‌تواند مانع هضم و جذب کربوهیدرات‌ها در بدن شوند. همین امر می‌تواند زمینه‌ساز مشکلات گوارشی در بدن شما باشد. پس اگر نمی‌خواهید تأثیرات لکتین موجود در این لوبیا به شما آسیب بزند باید آن را به صورت پخته‌شده مصرف کنید. پختن لوبیا می‌تواند سطح لکتین را در ترکیب آن کاهش دهد.

اگر شما اطلاعات دیگری در مورد مصرف لوبیا سبز دارید که می‌تواند به کامل‌تر شدن این مقاله کمک کند نظرتان را برای ما در کامنت‌ها بنویسید.

Summary
لوبیا سبز
Article Name
لوبیا سبز
Description
لوبیا سبز یک سبزی پرخاصیت است که با دلیل وجود مقادیر بالایی مواد مغذی، فیبر، امگا ۳ و آهن جایگاه ویژه‌ای در رزیم غذایی ما دارد. اینجا نکات بیشتری در مورد این ماده غذایی می‌خوانید.
Author
Publisher Name
دیجی فود


0 0 رای
رتبه دهی نوشته
مشترک شدن
مطلع شوید از
guest
0 دیدگاه ها
Inline Feedbacks
نمایش همه ی نظرات