رژیم غذایی سالم راهی آسان و مطمئن برای تقویت قوای جسمانی

رژیم غذایی سالم راهی آسان و مطمئن برای تقویت قوای جسمانی

رژیم غذایی صرفا برای کاهش یا افزایش وزن نیست. سالم خوری و پیروی از یک برنامه غذایی سالم که از مواد غذایی مغذی تشکیل شده باشد تاثیر مستقیمی بر سلامت عمومی بدن شما دارد. گاهی فکر می‌کنیم دنبال کردن یک برنامه غذایی کار سخت و کسل‌کننده‌ای است، اینکه قرار باشد خودمان را در یک چارچوب خاصی بگنجانیم و دائما حواسمان باشد که چه نوع مواد غذایی مصرف می‌کنیم باعث می‌شود دائما داشتن یک رژیم غذایی سالم فرار کنیم.

اما تغذیه مقوی و سالم آنقدرها هم که به نظر می‌آید سخت و دشوار نیست. حتی گاهی برای داشتن یک برنامه غذایی سالم و مقوی نیاز نیست به دکتر مراجعه کنیم. خصوصا اگر قصد کاهش یا افزایش وزن هم نداشته باشیم. چون در موارد این‌چنینی می‌توان با خواندن یک یا چند مقاله آموزشی، کتاب‌های آموزش آشپزی با دستورهای غذایی سالم و حتی دانلود اپلیکیشن‌های برنامه رژیم غذایی سالم خودمان در جهت سالم‌سازی تغذیه‌ای که داریم، اقدام کنیم.

اگر از بی‌برنامه بودن در تغذیه خود خسته شده‌اید و می‌خواهید با اصول اولیه در رژیم سالم خواری آشنا شوید ادامه این مطلب را از دست ندهید. در این مطلب از دیجی فود می‌خواهیم شما را برای داشتن تغذیه‌ای سالم و اصولی راهنمایی کنیم.

رژیم غذایی سالم - دیجی فود

چرا باید یک رژیم غذایی سالم را دنبال کنیم؟

گذشته از اینکه اکثر ما در دوره‌های مختلفی از زندگیمان به رژیم غذایی برای کاهش وزن و یا رژیم‌هایی برای چاق شدن روی آوردیم، بد نیست گاهی هم صرفا برای پاک‌سازی تن و بدنمان به سمت رژیم‌های سالم خواری برویم. البته که همیشه در برنامه بودن کار سختی است، اما با گرفتن رژیم غذایی سالم در دوره‌های مختلف کم‌کم به سالم خواری عادت می‌کنید و می‌توانید رژیم غذایی‌تان را در مدت زمان‌های طولانی‌تری حفظ کنید تا زمانی که روند سالم خواری و حفظ رژیم غذایی سالم به بخشی از سبک زندگیتان تبدیل شود.

مطالعات زیادی نشان داده است که بسیاری از بیماری‌ها به طور مستقیم با رژیم غذایی ما در ارتباط هستند. به این ترتیب که با ایجاد تغییرات کمی در نوع تغذیه می‌توان از ابتلا به بعضی بیماری‌ها جلوگیری کرد و خطر ابتلا به بعضی دیگر از بیماری‌ها را هم در خود کاهش داد.

تمام متخصصان تغذیه بر این امر تاکید دارند که برای داشتن بدنی سالم، ورزش روزانه به تنهایی کافی نیست و باید در کنار آن برنامه روزانه تغذیه‌ خود را اصلاح و تغییراتی هم در نوع مواد غذایی و شیوه مصرفتان اعمال کنید. دنبال کردن یک رژیم غذایی سالم نه تنها بر میزان حجم چربی اضافی و عضله سازی در بدن شما موثر است، بلکه با رساندن تمام زیرگروه‌های مغذی و موردنیاز به سلول‌های بدن عملکرد مغز را هم بهبود می‌بخشد. مصرف مواد غذایی مغذی در مقایسه با مصرف غذاهای پرکالری، چرب و زیان‌آور شما را برای مدت طولانی‌تری سرحال و پر انرژی نگه می‌دارد. برخلاف تصور ما که فکر می‌کنیم تغذیه سالم ممکن است ما را در مدت زمان‌های طولانی گرسنه نگه دارد، تغذیه سالم احساسی سنگینی و خستگی را از شما دور کرده و با رساندن مواد مغذی به اندازه نیاز بدنتان، شما را در بهترین حالت و در بالاترین سطح انرژی نگه می‌دارد.

رژیم غذای سالم مخالف خوردن تنقلات نیست!

رژیم غذایی سالم تفاوت‌های زیادی با رژیم کاهش وزن دارد. شاید در رژیم برای لاغری خوردن بعضی مواد غذایی مثل چیپس، پفک، تخمه، نوشابه و تنقلات و نوشیدنی‌های اینچنینی به کل ممنوع باشد، اما در تغذیه سالم خوردن تنقلات ممنوع نیست. برای سالم خواری باید سعی کنید بین ۸۰ تا ۹۰ درصد رژیم غذایی روزانه خود را با مواد غذایی سالم مثل سبزیجات، غلات، حبوبات، پروتئین و چربی‌های سالم پوشش دهید.

رژیم غذایی سالم - دیجی فود

رژیم غذایی سالم = غذای کامل

غذای کامل به غذایی می‌گویند که اولا فرآوری‌شده نباشد، یعنی از مواد اولیه تازه و طبیعی تهیه شده باشد و دوما در ردیف غذاهای فست فودی، سرخ‌شده با روغن فراوان و یا بسته‌بندی‌شده و نیمه آماده قرار نگیرد.

ویژگی اصلی غذای کامل در مقایسه با دیگر غذاها این است که در آن‌ها میزان ارزش غذایی عدد بالاتری را از میزان کالری دریافتی به خود اختصاص می‌دهد. اما ارزش غذایی چیست؟ ارزش غذایی یک غذا وابسته به میزان مواد مغذی و ویتامین‌هایی است که با خوردن آن غذا دریافت می‌کنید. هر زمان میزان چنین موادی در غذای شما از مقدار کالری مصرفیتان پیشی گرفت، می‌توان ادعا کرد که از یک رژیم غذایی سالم و اصولی پیروی می‌کنید.

رژیم غذایی سالم - دیجی فود

برای داشتن تغذیه‌ای سالم چه بخوریم؟

بعد از تمام این توضیحات اولین سوالی که ذهنتان را به خود مشغول می‌کند این است که حالا چه بخوریم؟

رژیم غذایی سالم باید اندازه مناسبی از سبزیجات، میوه، گوشت و ماهی، مغزها، نان و غلات، لبنیات و تخم‌مرغ را در خودش داشته باشد.

سبزیجات آن گروهی هستند که ارزش غذایی بسیار بالا و کالری بسیار کمی دارند. همین مسئله باعث شده تا جایگاه آن‌ها در برنامه یک رژیم غذایی سالم که بر پایه نسبت ارزش غذایی بر میزان کالری دریافتی است، بسیار ویژه و خاص باشد.

میوه‌ها دومین گزینه در تغذیه سالم هستند. اگر می‌خواهید پوستی شاداب‌تر و بدنی سالم داشته باشید نباید از این گروه غافل شوید. مصرف چند واحد میوه در طول روز به شما کمک می‌کند که مواد معدنی و ویتامین‌های موردنیاز بدنتان را به راحتی بدون مصرف هیچ مکملی برطرف کنید. سعی کنید خودتان را به مصرف یک یا دو نوع خاص از میوه‌ها عادت ندهید و هر نوع میوه‌ای را در برنامه غذایی‌تان بگنجانید.

رژیم غذایی سالم - دیجی فود

برای دریافت پروتئین‌ها به سراغ حبوبات و انواع گوشت‌ بروید. البته مصرف گوشت سفید به مراتب بهتر از مصرف گوشت قرمز است، ولی خوب است که در برنامه رژیم غذایی ماهانه خود حتما یک یا دو بار مصرف گوشت قرمز تازه را هم بگنجانید.

بدن ما نیازمند چربی‌های سالم است. دقیقا آن چربی‌هایی که با مصرف روغن‌های پخت‌وپز به بدن نمی‌رسند. این گروه از چربی‌ها را با مصرف مغزها و آجیل به برنامه رژیم غذایی سالم خود اضافه کنید.

لبنیات و تخم‌مرغ هم که جز مهم‌ترین‌ها هستند. با مصرف لبنیات و دریافت پروتئین و کلسیم سلامت استخوان‌هایتان را تضمین می‌کنید. تخم‌مرغ هم که از سالم‌ترین غذاها در یک برنامه غذایی است. همین غذای به ظاهر ساده به تنهایی منبع خوبی برای دریافت پروتئین، امگا ۳ و مواد معدنی موردنیاز بدن ماست.

شما چه پیشنهاد و یا تجربه‌ای برای داشتن یک رژیم غذایی سالم دارید؟ نظرتان را در کامنت‌ها برایمان بنویسید.

Summary
Article Name
رژیم غذایی سالم
Description
داشتن یک رژیم غذایی سالم آنقدرها هم که به نظر می‌آید سخت و دشوار نیست. حتی گاهی برای داشتن تغذیه‌ای سالم نیاز نیست به دکتر مراجعه کنیم. خصوصا اگر قصد کاهش یا افزایش وزن هم نداشته باشیم. در این مقاله اصول اولیه برای سالم سازی تغذیه‌تان را می‌خوانید.
Author
Publisher Name
دیجی فود
Publisher Logo


0 0 رای
رتبه دهی نوشته
مشترک شدن
مطلع شوید از
guest
0 دیدگاه ها
Inline Feedbacks
نمایش همه ی نظرات