رژیم غذایی دیابتی و بایدها و نبایدهای پرتکرار آن، دیابت را جدی بگیرید!

رژیم غذایی دیابتی و بایدها و نبایدهای پرتکرار آن، دیابت را جدی بگیرید!

دیابت یکی از شایع‌ترین بیماری‌ها در سراسر دنیا به‌شمار می‌رود؛‌ این میزان شیوع به طوریست که سالانه بسیاری از افراد به این بیماری دچار می‌شوند و باقی عمر خود را تحت تاثیر این بیماری سپری می‌کنند. اما برای این بیماری هم مانند همه بیماری‌‌های دیگر راه‌های پیشگیری و کنترل فراوانی وجود دارد. همانطور که به نظر می‌رسد مهم‌ترین اقدام برای پیشگیری از بیماری دیابت،‌ انتخاب رژیم غذایی سالم است. اما اگر دیگر دیر شده و به این بیماری مبتلا شده‌اید، حتما باید برنامه غذایی‌ای در چارچوب این بیماری تنظیم کنید. بیماری دیابت با خود چارچوب غذایی به خصوصی را به همراه دارد و به میزان گسترده‌ای، تغذیه افراد را تحت تاثیر می‌دهد. رعایت نکردن تغذیه سالم با وجود دیابت، می‌تواند اثرات بسیار جبران ناپذیری را بر روی مبتلایان وارد کند. پس در ادامه با ما همراه باشید و با رژیم غذایی مناسب برای افراد دیابتی آشنا شوید. 

دیابت و انواع آن

قبل از هر کاری نیاز است که آشنایی مختصری با بیماری دیابت و انواع آن داشته باشیم و سپس به رژیم غذایی مرتبط با آن بپردازیم. دیابت به گروهی از بیماری‌های مشابه گفته می‌شود که در‌ آن‌ها بدن توانایی تولید انسولین کافی را ندارد یا به درستی توانایی استفاده از انسولین تولید شده را ندارد. در بیماری دیابت، بدن نمی‌تواند قند را از طریق خون به سلول‌های بدن برساند و این عامل باعث می‌شود که سطح قند خون افزایش یابد. این انباشته شدن قند در خون می‌تواند مشکلات جدی را با خود به همراه بیاورد.

دیابت به سه دسته دیابت نوع ۱، دیابت نوع ۲ و دیابت حاملگی تقسیم می‌شود. در دیابت نوع ۱، سیستم ایمنی بدن اشتباهی به مسئول تولید انسولین یعنی سلول‌های بتا لوزالمعده حمله می‌کند و آن را نابود می‌کند. این نوع بیماری معمولا از طریق ژنتیک بروز پیدا می‌کند و از صدمات دائمی‌ای برخوردار است. 

اما دیابت نوع ۲ با مقاومت بدن در برابر انسولین آغاز می‌شود. در این نوع دیابت، بدن توانایی استفاده مناسب از انسولین را ندارد و از همین رو بیشتر لوزالمعده را تحریک‌ می‌کند که انسولین بیشتری بسازد. این اتفاق تا زمانی ادامه پیدا می‌کند که دیگر لوزالمعده توانایی ساخت انسولین بیشتر را ندارد و تولید انسولین در بدن کاهش پیدا کرده و قند خون بالا می‌رود. 

دیابت بارداری، همانطور که از نامش پیداست تنها در دوران بارداری رخ می‌دهد. در این دوران، هورمون‌‌های مهارکننده انسولین در بدن زنان ترشح می‌شود که باعث مبتلا شدن به این نوع دیابت می‌شود.

رژیم غذایی دیابتی 

همانطور که در بخش‌های قبلی اشاره کردیم،‌ افراد مبتلا به دیابت نیازمند رعایت نکات فراوانی در خصوص تغذیه‌شان هستند. ما در این بخش قصد داریم که به باید نباید‌های رژیم غذایی افراد دیابتی بپردازیم؛‌ پس با ما همراه باشید. 

شیرینی در رژیم غذایی دیابتی ممنوع!

در بیماری دیابت از استفاده از شیرینی و خوراکی‌های قنددار تا حد ممکن باید پرهیز شود. هنگامی که شما خوراکی قنددار فراوانی استفاده کنید، کنترل قند خونتان دیگر کار ساده‌ای نیست و ممکن است عواقب تلخی برای شما به همراه داشته باشد. در صورت وجود برنامه‌ غذایی‌ سالم و متعادل،‌ استفاده کمی شیرینی مشکلی ندارد.

غذاهای پرچرب را کاهش دهید

از دیگر مواردی که پس از مبتلا شدن به بیماری دیابت باید کنترل کنید، میزان استفاده از چربی‌ها است. چربی‌های ترانس تاثیر مستقیمی بر روی افزایش سطح قند خون ندارند،‌ اما باعث افزایش التهابات، افزایش مقاومت بدن نسبت به انسولین، کاهش کلسترول خوب و اختلال عملکرد شریانی می‌شوند. اما استفاده از چربی‌های سالم به میزان مشخص، علاوه بر اینکه ضرری ندارند،‌ بلکه می‌توانند بر روی سلامتی تاثیرگذار باشند.

سبزیجات را در سبد غذایی خود جای دهید

استفاده از سبزیجات در هر نوع رژیم غذایی‌ای می‌تواند، سلامتی بدن شما را به میزان قابل توجهی افزایش دهد؛‌ رژیم غذایی دیابتی هم از این قاعده جدا نیست. سبزیجات به دو دسته،‌ دارای نشاسته و فاقد نشاسته تقسیم می‌شوند. سبزیجات بدون نشاسته، علاوه بر اینکه از نشاسته برخوردار نیستند، سرشار از مواد مغذی‌اند و می‌توانند باعث کنترل قند خون شما شوند. از همین به شما پیشنهاد می‌کنیم که سبزیجات را در رژیم غذایی خود جای دهید و دیابت را به راحتی کنترل کنید. 

تغذیه برنامه‌ریزی شده،‌ کلید کنترل دیابت

در بخش‌های قبلی به برخی از باید و نباید‌ها غذایی،‌ پس از ابتلا به بیماری دیابت پرداختیم و با آن‌ها آشنا شدیم. اما خوب است که بدانید این تصور که پس از ابتلا به دیابت باید با برخی از غذاها خداحافظی کنیم، واقعی نیست و تنها با رعایت رژیم غذایی‌ منظم و برنامه ریزی‌ شده، می‌توان هر مواد غذایی استفاده کرد. البته همانطور که اشاره شد،‌ در برنامه غذایی افراد دیابتی استفاده برخی از مواد غذایی باید بسیار محدود باشد،‌ اما هیچ غذایی قدغن نیست. پس آن تصور ترسناک را دور بریزید و از حالا با دیدی باز با جنگ دیابت بروید.

ما در این مقاله با دیابت و انواع آن آشنا شدیم. همچنین نگاهی کلی‌ بر روی رژیم غذایی افراد مبتلا به دیابت داشتیم. شما با رعایت تغذیه مناسب و کاهش وزن می‌توانید بیماری دیابت را به خوبی کنترل و حتی درمان کنید و از دست آن خلاص شوید. اما باید افزود که عامل دیگری که بر کنترل بیماری دیابت بسیار تاثیرگذار است، ورزش است. علاوه بر تغذیه نامناسب، کمبود تحرک و ورزش باعث مبتلا شدن به دیابت نوع ۲ است. پس ورزش را فراموش نکنید و با ترکیب آن با رژیم غذایی سالم، از دیابت خداحافظی کنید. امیدواریم که این مطلب مفید واقع شده باشد و آگاهی کلی‌ای را نسبت به بیماری دیابت انتقال داده باشد. اگر سوال و نظری دارید، فراموش نکنید که آن را در بخش نظرات با ما به اشتراک بگذارید.



0 0 رای
رتبه دهی نوشته
مشترک شدن
مطلع شوید از
guest
0 دیدگاه ها
Inline Feedbacks
نمایش همه ی نظرات