رژیم غذایی کودکان ، ۱۰ نکته مهم یا راهنمایی برای والدین!

رژیم غذایی کودکان ، ۱۰ نکته مهم یا راهنمایی برای والدین!

خوردن غذاهای متنوع در وعده‌های غذایی برای کودکان بسیار جذاب است. این نکته یعنی تنوع بخشیدن به بشقاب غذایی کودکان کلید اساسی در داشتن یک رژیم غذایی سالم برای کودکان است زیرا هر ماده غذایی در این بشقاب ترکیبی از مواد مغذی منحصربه‌فردی است که همگی برای رشد کودک شما ضروری هستند؛ اما این بشقاب باید شامل چه مواد غذایی باشد؟

این مطلب از دیجی فود یک راهنمای جامع در مورد برنامه تغذیه‌ای فرزندان شماست که کمک می‌کند کودکان را به خوردن غذای سالم و مفید ترغیب و تشویق کنید. در یک نگاه، این مقاله شامل نمونه‌هایی از بهترین مواد غذایی به عنوان وعده‌های اصلی غذایی و میان وعده‌های سالم است که می‌تواند سلامت جسمانی و رشد کافی کودکانتان را تضمین کند. با ما همراه باشید تا به شما بگوییم یک بشقاب غذایی متعادل و سالم در رژیم غذایی کودکان از چه موادی تشکیل می‌شود.

رژیم غذایی کودکان - دیجی فود

مصرف سبزیجات را جدی بگیرید!

سبزیجات در رژیم غذایی کودکان جایگاه ویژه‌ای دارند. هرچه مقدار سبزیجات بیشتر و تنوع آن بالاتر باشد بهتر است! البته این را هم اضافه کنیم که منظور ما از سبزیجات و صیفی‌جات یک بشقاب سیب‌زمینی سرخ‌کرده نیست. طبیعتاً این غذای پرچرب با کالری بسیار بالا نمی‌تواند یک وعده غذایی سالم و بی‌ضرر برای کودکان شما باشد.

سالادها رنگارنگ که با مخلوطی از انواع سبزیجات آماده می‌شوند، می‌توانند گزینه‌های جذابی به عنوان میان وعده کودکان باشند. توجه کنید که کودکان مانند ما به اهمیت سالم خواری و فواید مواد غذایی آگاه نیستند پس برای اینکه آن‌ها را به خوردن مواد غذایی سالم ترغیب کنید باید به فکر ایجاد ظاهری زیبا و هوس برانگیز باشید.

رژیم غذایی کودکان - دیجی فود

میوه بهتر از آب‌میوه!

کودکان معمولاً علاقه زیادی به خوردن آب‌میوه دارند اما باید این را به خاطر بسپارید که آب‌میوه مقادیر بسیار محدودی از فیبر و مواد مغذی میوه را در خود دارد خصوصاً اگر غیرطبیعی باشد. توصیه می‌کنیم از گنجاندن انواع میوه با رنگ‌های مختلف (که برای کودکان جذابیت دارد) در رژیم غذایی کودکان غافل نشوید.

میوه کامل یا میوه‌های خرد شده بهترین انتخاب به جای آب‌میوه هستند. سعی کنید مصرف آب‌میوه را به یک لیوان کوچک در روز محدود کنید.

تجربه لاغری با رژیم میوه ، برای کاهش وزن چه میوه‌هایی بخوریم؟

از غلات کامل استفاده کنید!

غلات یک گروه دیگر از مواد غذایی بسیار ضروری در رژیم غذایی کودکان هستند؛ اما غلات فراوری شده چندان تأثیر مثبتی بر روند رشد فرزندان شما نخواهند داشت. توصیه ما این است که به جای مواد غذایی نیمه آماده و یا فراوری شده از غلات کامل در رژیم غذایی کوچک‌ترها استقبال کنید.

نان‌های سبوس‌دار، برنج قهوه‌ای، بلغور جو دوسر، ذرت بوداده، دانه‌های کینوا و غذاهایی که با آن‌ها درست می‌شود به نسبت برنج سفید، نان لواش، پیتزا و ماکارونی تأثیر بیشتری بر افزایش تدریجی قند خون دارند.

رژیم غذایی کودکان - دیجی فود

گوشت فراوری شده ممنوع!

اگر می‌خواهید کودکانتان رشد خوبی داشته باشند و در سلامت جسمانی کامل به سر ببرند مصرف گوشت قرمز را محدود کنید و آن‌ها را به خوردن مواد پروتئینی فراوری شده مانند سوسیس و کالباس عادت ندهید.

گوشت ماهی به خصوص ماهی سالمون، مرغ محلی، تخم‌مرغ، آجیل و دانه‌هایی مانند لوبیا و نخود بهترین منابع برای دریافت پروتئین در رژیم غذایی کودکان هستند.

حضور چربی‌ها ضروری است!

همچنین لازم است یادآوری کنیم که مصرف چربی هم در رژیم غذایی کودکان ضروری است؛ اما اینکه چربی را از چه منبعی دریافت می‌کنید بسیار مهم است. چربی بخشی ضروری از رژیم غذایی است و آنچه بیشتر از همه اهمیت دارد نوع چربی است که مصرف می‌کنید. بهتر است غذاهایی با چربی اشباع‌نشده و سالم (مانند ماهی، آجیل، دانه‌ها و روغن‌های سالم گیاهان) را برای گنجاندن در رژیم غذایی کودکان انتخاب کنید، غذاها با چربی اشباع‌ (به ویژه گوشت قرمز) را محدود و از مصرف چربی‌های ترانس ناسالم مانند روغن‌های جامد و نیمه جامد خودداری کنید.

رژیم غذایی کودکان - دیجی فود

لبنیات برای کودکان خوب است!

لبنیات و انواع مواد غذایی لبنی نسبت به سایر غذاهایی که در بالا نام بردیم به میزان کمتری مورد نیاز هستند. شیر طبیعی، ماست، پنیر محلی و مواد لبنی شیرین نشده بهترین گزینه‌ها برای قرارگیری در رژیم غذایی کودکان هستند؛ اما کدام بچه‌ای می‌تواند در مقابل خوردن بستنی مقاومت کند؟

پیشنهاد ما در چنین شرایطی جایگزین کردن موارد مشابه است. بد نیست اگر کودک شما هفته‌ای یک بار بستنی پاستوریزه بخورد اما اگر می‌خواهید آن را با خوراکی‌های مشابه اما سالم‌تر خوشحال کنید پیشنهاد ما موز یخزده و کمی شیر است.

موز یخ‌زده را به همراه مقداری کمی شیر داخل میکسر بریزید و به خوبی مخلوط کنید. سعی کنید با وسیله‌ای مناسب آن را به شکل اسکوپ‌های بستنی درآورید و با مقداری عسل یا چیپس‌های شکلاتی به عنوان میان وعده به کودکتان بدهید. این جایگزین بسیار مناسبی به جای بستنی در رژیم غذایی کودکان است.

فراموش نکنید که شیر و سایر محصولات لبنی منبع مناسبی از کلسیم و ویتامین D هستند، اما میزان مصرف این مواد برای کودکان زیاد نیست. به هیچ عنوان توصیه نمی‌شود که لبنیات را از برنامه غذایی کودکتان حذف کنید اما باید توجه داشت که مصرف لبنیات به نسبت دیگر مواد غذایی موجود در رژیم مقداری کمتر است.

رژیم غذایی کودکان - دیجی فود

نوشیدن آب فراموش نشود!

آب بهترین گزینه برای رفع تشنگی است. بعضی والدین حواسشان به میزان آب مصرفی کودکان نیست. آب تنها نوشیدنی است که مصرف آن برای کودکان کاملاً بی‌ضرر است. پس به عنوان یک والد نوشیدن آب با هر وعده غذایی، میان وعده و به خصوص بعد از فعالیت و بازی کودکان را جدی بگیرید.

توصیه می‌کنیم مصرف نوشیدنی‌های شیرین را در رژیم غذایی کودکان تا حد ممکن محدود کنید. این نوشیدنی‌ها به جز کالری بسیار بالا تقریباً هیچ ماده مغذی دیگری ندارند. مصرف نوشیدنی‌های شیرین در کودکان به سرعت باعث افزایش وزن می‌شود و خطر ابتلا به دیابت نوع ۲، بیماری‌های قلبی و سایر مشکلات را افزایش می‌دهد.

همان‌طور که دیدید رژیم غذایی کودکان بر اساس همان اصول تغذیه‌ای بزرگسالان است. همه به انواع یکسانی از مواد مغذی، مانند ویتامین‌ها، مواد معدنی، کربوهیدرات‌ها، پروتئین و چربی نیاز دارند. با این وجود کودکان در سنین مختلف به مقادیر بیشتری از این مواد مغذی نیاز خواهند داشت. از آنجایی که کودکان در سن رشد هستند توجه به رژیم غذایی‌شان هم از اهمیت بیشتری برخوردار است. به همین دلیل است که از والدین می‌خواهیم به برنامه غذایی فرزندانشان توجه ویژه‌تری داشته باشند.

اگر شما هم والد هستند و تجربیات مشابهی در مورد رژیم غذایی کودکان دارید که احساس می‌کنید برای دیگران مفید و کاربردی است حتماً را در بخش کامنت‌ها با ما و همراهان دیجی فود به اشتراک بگذارید.

Summary
رژیم غذایی کودکان
Article Name
رژیم غذایی کودکان
Description
تنوع بخشیدن به بشقاب غذایی کودکان کلید اساسی در داشتن یک رژیم غذایی سالم برای کودکان است. این مقاله شامل نمونه‌هایی از بهترین مواد غذایی به عنوان وعده‌های اصلی غذایی و میان وعده‌های سالم است که می‌تواند سلامت جسمانی و رشد کافی کودکانتان را تضمین کند.
Author
Publisher Name
دیجی فود


0 0 رای
رتبه دهی نوشته
مشترک شدن
مطلع شوید از
guest
0 دیدگاه ها
Inline Feedbacks
نمایش همه ی نظرات