بهترین صبحانه برای افراد دیابتی و ۳ دستور غذای لذیذ برای آن‌ها

بهترین صبحانه برای افراد دیابتی و ۳ دستور غذای لذیذ برای آن‌ها

وعده صبحانه در رژیم غذایی افراد دیابتی بسیار مهم و حیاتی است. اما این افراد مجاز به مصرف چه مواد غذایی در وعده صبحانه خود هستند؟ ما اینجاییم تا با معرفی بهترین صبحانه برای افراد دیابتی و آموزش ۳ دستور غذا ویژه در تهیه صبحانه برای افراد دیابتی همراه شما باشیم.

لیست غذای دیابتی‌ ها کمی متفاوت است. به خصوص در وعده صبحانه توجه به رژیم غذایی این افراد بسیار اهمیت دارد. این افراد نباید کالری زیادی در شروع روز مصرف کنند؛ اما خیلی مهم است که وعده صبحانه برای افراد دیابتی شامل مواد مغذی کافی باشد تا انرژی مورد نیاز بدنشان تأمین شود.

متخصصان تغذیه بر این باورند که بهترین صبحانه برای افراد دیابتی باید شامل منابع سالمی از کربوهیدرات، پروتئین و فیبر باشد. برای درست کردن چنین صبحانه‌ای باید وقت گذاشت و به دنبال دستورهای مختلف و متنوعی بود که در عین کم‌کالری بودن نیاز بدن یک فرد دیابتی را تأمین کنند.

در ادامه این مطلب قرار است در کنار هم ۳ صبحانه بی‌نظیر که مناسب افزودن به رژیم غذایی برای افراد دیابتی است را یاد بگیریم. اگر خودتان درگیر دیابت هستید و یا در اطرافتان افراد دیابتی دارید قلم و کاغذهایتان را آماده کنید. البته که این ۳ دستور صبحانه برای افراد سالم هم بسیار مقوی و کامل است و می‌توان آن‌ها را به لیست غذاها برای وعده صبح اضافه کرد.

بهترین صبحانه برای افراد دیابتی - دیجی فود

طرز تهیه املت اسفناج، بهترین صبحانه برای افراد دیابتی

این املت بهترین صبحانه برای افراد دیابتی است که تمایل دارند صبح را با یک غذای گرم شروع کنند. یک غذای رژیمی، کم‌کالری و کامل که پیشنهاد می‌کنیم حتماً آن را امتحان کنید.

مواد لازم

  • نصف پیمانه سبزیجات خورد شده (اسفناج تازه، پیاز، گوجه، بروکلی، قارچ، کدو)
  • پنیر پارمزان یک قاشق سوپ‌خوری
  • گوشت ریز شده ۳ قاشق سوپ‌خوری
  • سفیده تخم‌مرغ ۳ عدد
  • نمک و فلفل به میزان لازم

این مقدار مواد اولیه در تهیه صبحانه برای یک نفر کافی است. پس اگر تعدادتان بیشتر است مواد را دو یا چند برابر کنید.

دستور سریع

این مورد از بهترین صبحانه برای افراد دیابتی بسیار ساده است. کافی است گوشت و سبزیجات را تفت دهید، تخم‌مرغ را اضافه کنید و در آخر پنیر را روی سطح املت بپاشید. می‌توانید این صبحانه را با دوتکه نان تست برشته‌شده نوش جان کنید.

طرز تهیه املت اسفناج و گوجه‌فرنگی به صورت مرحله به مرحله

  1. به دلخواه چند مدل از سبزیجاتی که نام بردیم انتخاب و ریز کنید. البته استفاده از اسفناج در ترکیب سبزیجات برای پخت این املت ضروری است.
  2. گوشت را ساطوری کنید، می‌توانید از گوشت چرخ‌کرده گوساله هم استفاده کنید. توجه کنید که مدت‌زمان پخت این املت نهایتاً ۲۰ دقیقه است پس گوشت‌ را بسیار ریز خردکنید تا در این مدت کوتاه بپزد.
  3. سبزیجات و گوشت را به تابه‌‌ای که کف آن را با روغن چرب کرده‌اید، اضافه کنید و حسابی تفتشان دهید. در این مرحله نمک و فلفل هم اضافه کنید تا گوشت طعم بگیرد.
  4. بعد از یک ربع سفیده‌های تخم‌مرغ زده شده را روی سبزیجات و گوشت بریزید.
  5. پس از سفت شدن سفیده‌ها پنیر پارمزان را اضافه کنید. دو دقیقه بعد صبحانه شما آماده است.

املت را به ظرف سرو انتقال دهید و با دوتکه نان تست برشته‌شده نوش جان کنید. این املت می‌تواند به عنوان یک شام مناسب برای دیابتی ‌ها هم تهیه شود.

طرز تهیه اسموتی میوه و سبزیجات، بهترین صبحانه برای افراد دیابتی

اسموتی‌ها معمولاً از ترکیب ماست و یا شیر با میوه یخ‌زده درست می‌شوند. این نوشیدنی‌های غلیظ یکی از بهترین صبحانه‌ها برای شروع روز هستند؛ خصوصاً اگر نیاز دارید پرانرژی و سرحال‌تر به نظر برسید.

حالا اسموتی ماست با میوه و سبزیجات یک گزینه بسیار مناسب در تهیه بهترین صبحانه برای افراد دیابتی است.

مواد لازم

  • ماست کم‌چرب نصف پیمانه
  • شیر بادام نصف پیمانه
  • تمشک و توت‌فرنگی یخ‌زده یک پیمانه
  • اسفناج نصف پیمانه
  • تخم کتان دو قاشق سوپ‌خوری
  • پودر دارچین یک قاشق غذاخوری

دستور سریع

درست کردن اسموتی یکی از راحت‌ترین کارهاست. کافی است تمام مواد را داخل میکسر با هم مخلوط و نوش جان کنید.

بهترین صبحانه برای افراد دیابتی - دیجی فود

طرز تهیه اسموتی برای دیابتی‌ها به صورت مرحله به مرحله

  1. اسفناج را با مقدار کمی از شیر بادام داخل دستگاه بریزید و مخلوط‌ کنید.
  2. باقی شیر بادام، ماست و میوه‌های یخ‌زده را به اسفناج اضافه کرده و به مدت ۲ تا ۳ دقیقه با دستگاه میکس کنید.
  3. در آخر پودر دارچین و تخم کتان را اضافه کنید و هم بزنید.

اسموتی را داخل لیوان ریخته و روی آن را با میوه، تخم کتان، جو دو سر پرک و مقدار کمی مغزیجات تزئین کنید، نوش جان.

طرز تهیه مافین پرتقال، بهترین صبحانه برای افراد دیابتی

پرتقال و نارنگی برای دیابت بسیار مفیدند. پس اضافه کردن آن‌ها به اصلی‌ترین وعده غذایی در روز یعنی صبحانه، می‌تواند برای افراد دیابتی مفید باشد. مافین پرتقالی بهترین صبحانه برای افراد دیابتی است که تمایل دارند روزشان را با یک برش کیک و نوشیدنی شروع کنند.

مواد لازم

  • آرد گندم نصف پیمانه یا ۱۰۰ گرم
  • آرد شیرینی‌پزی سه‌چهارم پیمانه یا ۱۵۰ گرم
  • بیکینگ‌پودر دو قاشق چای‌خوری
  • نمک نوک قاشق چای‌خوری
  • دارچین یک قاشق غذاخوری
  • شکر یک‌چهارم پیمانه یا ۵۰ گرم
  • کشمش پلویی نصف پیمانه
  • ماست خانگی یک پیمانه
  • تخم‌مرغ یک عدد
  • رنده پوست پرتقال یک قاشق
  • آب‌پرتقال تازه سه قاشق سوپ‌خوری

دستور سریع

برای درست کردن این مافین به عنوان بهترین صبحانه برای افراد دیابتی باید آرد، بیکینگ‌پودر، شکر و نمک را در ظرفی سه بار الک کنید، کشمش‌ها و دارچین را اضافه کنید. تخم‌مرغ، ماست، آب‌پرتقال و پوست پرتقال را هم زده و در سه مرحله به خورد آرد بدهید. خمیر را در قالب مافین ریخته و به مدت ۲ دقیقه در فر ۱۸ درجه بپزید.

طرز تهیه مافین پرتقالی به صورت مرحله به مرحله

  1. فر را روی دمای ۱۸۰ درجه تنظیم کنید تا به مدت یک ربع گرم شود.
  2. تا زمانی فر در حال گرم شدن است وقت دارید خمیر مافین را آماده کنید. ابتدا در ظرفی هر دو نوع آرد، بیکینگ‌پودر، شکر و نمک را سه بار با هم الک کنید.
  3. کشمش و پودر دارچین را به مخلوط آرد و شکر و بیکینگ‌پودر اضافه کنید.
  4. در ظرف دیگری تخم‌مرغ، آب پرتقال و ماست را هم بزنید تا یکدست شوند. سپس پوست پرتقال را به آن اضافه کنید.
  5. مرکز ظرفی که در آن آرد ریخته‌اید گود کنید و مخلوط تخم‌مرغ و ماست را در وسط آن بریزید.
  6. حالا آرد را به آرامی از کناره‌ها به خورد این مخلوط دهید. تا خمیر لطیفی حاصل شود. دستکم باید پنج‌دقیقه‌ای خمیر را هم بزنید. می‌توانید این کار را با دست هم انجام دهید.
  7. قالب مافین را چرب کرده و تا دوسوم هر قالب خمیر بریزید.
  8. مافین‌ها را به مدت ۲۰ دقیقه داخل فر ۱۸۰ درجه که از قبل گرم کرده‌اید قرار دهید.
بهترین صبحانه برای افراد دیابتی - دیجی فود

نکات پخت مافین پرتقالی بهترین صبحانه برای افراد دیابتی

  • در این دستور می‌توانید به جای بیکینگ‌پودر از دو قاشق جوش‌شیرین استفاده کنید؛ اما بهتر است تا حد امکان از جوش‌شیرین در پخت انواع کیک و نان استفاده نشود.
  • از سلامت بیکینگ‌پودرتان مطمئن شوید. بیکینگ‌پودری که تاریخ انقضای آن گذشته و یا کهنه شده باشد در ترکیب خمیر به درستی عمل نمی‌کند و درنتیجه مافین‎های شما پف نخواهند کرد.
  • در طول مدت پخت درب فر را به هیچ عنوان باز نکنید. پس از اینکه مافین ها به خوبی پف کردند، می‌توانید به وسیله یک خلال دندان از پخته شدن آن‌ها اطمینان حاصل کنید. خلال دندان را داخل مافین زده و چک کنید که خمیر به آن نچسبیده باشد.
  • در پاسخ به این سؤال که آیا تخم‌مرغ برای دیابت مضر است باید بگوییم با خیال راحت از تخم‌مرغ در تهیه انواع صبحانه برای دیابتی‌ها استفاده کنید. تخم‌مرغ با داشتن ویتامین‌های E،A ،B2  و D و همچنین چربی‌های مفیدی مانند امگا ۳ هیچ ضرری برای افراد دیابتی ندارد. البته می‌توانید زرده آن را که حاوی مقادیر بسیار زیادی کلسترول است حذف و از سفیده تخم‌مرغ به تنهایی در صبحانه استفاده کنید.

سرو مافین پرتقالی

بعد از آماده شدن مافین ها اجازه دهید کمی خنک شوند. می‌توانید روی مافین ها را با پودر قند تزئین کنید و به همراه چند برش پرتقال و یا یک لیوان آب‌پرتقال تازه نوش جان کنید. بد نیست بدانید که پرتقال از میوه های مناسب دیابت بارداری است.

اگر شما هم دیابت دارید یا یکی از اطرافتان به دیابت مبتلاست، به ما بگویید در تجربه‌ی شما چه مواد غذایی برای افراد دیابتی مفید است و بهترین صبحانه برای افراد دیابتی چیست؟

طرز تهیه
recipe image
دستور پخت
بهترین صبحانه برای افراد دیابتی
نویسنده
تاریخ انتشار
زمان آماده سازی
زمان پخت
زمان کل


0 0 رای
رتبه دهی نوشته
مشترک شدن
مطلع شوید از
guest
0 دیدگاه ها
Inline Feedbacks
نمایش همه ی نظرات