مواد غذایی چربی سوز را بشناسید، ۱۰ ماده غذایی برای اینکه راحت‌تر چربی بسوزانید!

مواد غذایی چربی سوز را بشناسید، ۱۰ ماده غذایی برای اینکه راحت‌تر چربی بسوزانید!

حتماً میدانید که برای کاهش وزن و چربی سوزی ورزش به تنهایی تأثیرگذار نیست. باید در کنار ورزش کردن یک رژیم غذایی اصولی را هم دنبال کنید تا به اندازه نیازتان کالری و سوخت به بدنتان برسانید. حالا چه بهتر اگر در این رژیم از مواد غذایی چربی سوز استفاده کنید تا سریع‌تر به نتیجه دلخواهتان برسید.

البته هیچ ماده غذایی وجود ندارد که وزن شما را در یک چشم بر هم زدنی کاهش دهد. وقتی می‌گوییم مواد غذایی چربی سوز یعنی موادی که مصرف آن‌ها در رژیم غذایی روزانه به صورت مداوم می‌تواند روند کاهش وزن و چربی سوزی را در شما سریع‌تر کند؛ اما چطور؟

مواد غذایی چربی سوز - دیجی فود

مواد غذایی چربی سوز چطور باعث کاهش وزن در ما می‌شوند؟

بعضی از مواد غذایی به دلیل داشتن فیبر و آب فراوان این توانایی را دارند که در مدت‌زمان طولانی حس سیری را به شما القا کنند. مثلاً میوه‌ها چنین خاصیتی دارند. از آنجایی که میزان آب و فیبر در میوه بسیار بالاست شما با مصرف مقدار محدودی از آن احساس سیری می‌کنید، پس از آن هم قند موجود در میوه این توانایی را دارد برای مدت‌زمان زیادی شما را سیر نگه دارد.

علاوه بر این، غذاهایی که دارای مقادیر فراوانی فیبر هستند توانایی چربی سوزی بالاتری دارند. بدن برای هضم مواد غذایی که حاوی فیبر، انواع چربی‌های سالم و پروتئین هستند کالری بیشتری مصرف خواهد کرد در نتیجه به دنبال مصرف چنین مواد غذایی کاهش وزن را سریع‌تر در خودتان احساس می‌کنید. علت این امر هم این است که فیبر، چربی‌های سالم و پروتئین‌های پیچیده موجود در بعضی مواد غذایی به نسبت قندها و مواد معدنی ترکیبات سخت‌تری هستند؛ پس برای هضمشان هم به انرژی بیشتری نیاز است.

بعضی دیگر از مواد غذایی چربی سوز این خاصیت را دارند که متابولیسم و سوخت‌وساز بدن شما را از حالت عادی بالاتر ببرند. همین بالا رفتن متابولیسم باعث چربی سوزی در بدن شما می‌شود. این نوع از مواد غذایی چربی سوز عموماً دارای ترکیبات ترموژنیک هستند که می‌تواند بدون ورزش کردن و تحرک داشتن به بالا رفتن سوخت‌وساز بدن کمک کند.

مواد غذایی چربی سوز عموماً سالم و البته خوشمزه هستند. پیشنهاد می‌کنیم برای چربی سوزی و کاهش وزن این مواد غذایی را جایگزین تنقلات ناسالم کنید. تنقلاتی مانند پفک و چیپس و انواع کیک و شکلات به دلیل داشتن چربی‌های ناسالم و قند فراوان جز اضافه وزن و ابتلا به بیماری‌هایی نظیر فشارخون و قند خون چیز دیگری برای شما به بار نمی‌آورند.

در ادامه این مطلب قصد داریم ۱۰ ماده غذایی چربی سوز را به شما معرفی کنیم. پس اگر قصد کاهش وزن دارید یا می‌خواهید رژیم غذایی سالم‌تری را دنبال کنید در ادامه این مطلب با ما همراه باشید.

۱. چای سبز، قوی‌ترین چربی سوز با کالری صفر!

چای سبز جز اولین مواد غذایی چربی سوز است که معمولاً به افرادی که دارای اضافه وزن هستند پیشنهاد می‌شود. کالری این چای صفر است اما نباید در مصرفش زیاده‌روی کرد. چای سبز علاوه بر اینکه چربی سوز قوی و نوشیدنی خوش عطروطعمی است برای تقویت سیستم قلبی و عروقی و کاهش سطح کلسترول خون هم مفید است.

حواستان به کافئین این چای باشد. چای سبز هم مانند چای سیاه مقادیر زیادی کافئین دارد و می‌تواند به شما انرژی ببخشد و حتی مصرف زیاد آن می‌تواند باعث بی‌خوابی شود. پس از نوشیدن آن قبل از خواب خودداری کنید. بهترین زمان برای مصرف این چای دو ساعت قبل یا بعد از وعده غذایی است. نوشین چای سبز در وعده صبحانه و یا به صورت ناشتا توصیه نمی‌شود.

۲. بلغور جو دوسر از مواد غذایی چربی سوز برای صبحانه

بلغور جو دوسر به دلیل داشتن فیبر زیاد و همچنین ترکیبات قند پیچیده برای هضم شدن نیاز به کالری زیادی دارد. این ماده چربی سوز برخلاف خوراکی‌های شیرین که به سرعت هضم و جذب می‌شوند به کندی هضم شده و برای مدت طولانی‌تری شما را سرحال و پرانرژی نگه می‌دارد.

پیشنهاد می‌کنیم جو دوسر را در وعده صبحانه مصرف کنید تا تأثیراتش بر کاهش وزن و چربی سوزی را زودتر نشان دهد.

مواد غذایی چربی سوز - دیجی فود

۳. سینه مرغ یکی دیگر از مواد غذایی چربی سوز که باید جایگزین گوشت قرمز شود!

اگر رژیم غذایی افرادی که در حال کاهش وزن هستند را دیده باشید، سینه مرغ آب‌پز شده و یا گریل شده جایگاه ویژه‌ای در رژیمشان دارد. سینه مرغ یکی از مواد غذایی چربی سوز با پروتئین بالا است که می‌تواند شما را برای مدت طولانی‌ترین سیر نگه دارد و برای هضم و جذبش هم انرژی زیادی صرف می‌شود.

اگر به دنبال یک منبع عالی برای دریافت پروتئین بدون چربی هستید سینه مرغ را به رژیم غذایی خودتان اضافه کنید. البته توجه داشته باشید که باید آن را به صورت آب پز، کباب شده، گریل شده و یا پخته‌شده در فر بدون هیچ روغنی مصرف کنید. اگر به دنبال مواد غذایی چربی سوز ران و شکم می‌گردید سینه مرغ یکی از آن‌هاست.

۴. سویا پروتئین گیاهی چربی سوز!

اگر وگن و یا وجترین هستید و می‌خواهید یک رژیم غذایی چربی سوز داشته باشید باید سویا را جایگزین سینه مرغ کنید. سویا از مواد غذایی چربی سوز با مقادیر بالایی پروتئین است و علاوه بر اینکه به چربی سوزی و کاهش وزن بدن شما کمک می‌کند منبع غنی پتاسیم، آهن، منیزیم و کلسیم است. به همین دلیل جایگاه ویژه‌ای در رژیم غذایی سالم دارد و مصرف آن به همه توصیه می‌شود، چه گیاهخوار باشید چه نباشید!

مواد غذایی چربی سوز - دیجی فود

۵. ماست یونانی از مواد غذایی چربی سوز بازو

اگر جز آن دسته از افرادی هستید که از تجمع بافت چربی در بازوهای خود ناراضی هستند باید ماست یونانی را به رژیم غذایی‌تان اضافه کنید. ماست یونانی از مواد غذایی چربی سوز است که طعم آن با ماست معمولی کمی فرق می‌کند. این ماست عموماً به جای دسر سرو می‌شود اما تفاوت عمده آن با دیگر دسرها این است که خاصیت چاق‌کنندگی ندارد.

این ماست هیچ‌گونه چربی و کربوهیدراتی ندارد، در عوض منبع بسیار خوبی برای دریافت پروتئین است. می‌توانید آن را به همراه میوه‌هایی مانند توت‌فرنگی، پرک نارگیل، انواع بری و یا موز نوش جان کنید.

۶. عدس از مواد غذایی چربی سوز که باید جایگزین برنج شود!

اگر عادت دارید یک بشقاب برنج برای وعده ناهار میل کنید ولی از اضافه‌وزنتان هم ناراضی هستید باید به جای برنج عدس مصرف کنید! عدس میزان قابل‌توجهی فیبر، پروتئین، آهن و منیزیم دارد. بهتر است به جای مصرف برنج به تنهایی آن را به همراه عدس بپزید تا هم برنج کمتری مصرف کنید و هم از خاصیت چربی سوزی عدس بهره‌مند شوید.

۷. کدوتنبل و لاغری

با فیبر زیاد، چربی بسیار کم و مواد مغذی که دارد از مواد غذایی چربی سوز و افزایش‌دهنده متابولیسم بدن به شمار می‌رود.

مواد غذایی چربی سوز - دیجی فود

۸. کلم بروکلی را فراموش نکیند!

کلم بروکلی یکی دیگر از سبزیجات چربی سوز است که باید به رژیم غذایی‌تان اضافه کنید. مصرف کلم بروکلی در کنار پروتئین‌های حیوانی به صورت بخارپز شده و یا حتی خام بسیار در کاهش وزن و چربی سوزی مؤثر است.

مواد غذایی چربی سوز - دیجی فود

۹. تخم کتان چاشنی ماست و سالاد شما برای چربی سوزی

تخم کتان یک ماده غذایی چربی سوز است که علاوه بر خاصیت چربی سوزی و افزایش سوخت‌وساز بدن با مقادیر بالای امگا ۳ مصرف آن برای بدن ضروری است. پیشنهاد می‌کنیم پودر تخم کتان را داخل غذا، ماست و یا نوشیدنی‌هایتان ریخته و هرروز مقداری از آن را مصرف کنید.

۱۰. آب آخرین مورد از مواد غذایی چربی سوز

شاید آب برای هضم نیاز به انرژی زیادی نداشته باشد اما به دلیل پر کردن حجم زیادی از معده شما پرخوری را کاهش می‌دهد و می‌تواند به صورت غیرمستقیم باعث چربی سوزی و کاهش وزن شود. نوشیدن مقادیر زیادی آب در طول روز سموم را از بدن شما دفع می‌کند و عملکرد عضلاتتان را بهبود می‌بخشد.

شما کدام یک از مواد غذایی چربی سوز را برای کاهش وزن به دیگران پیشنهاد می‌کنید؟

Summary
مواد غذایی چربی سوز
Article Name
مواد غذایی چربی سوز
Description
مواد غذایی چربی سوز این خاصیت را دارند که سوخت و ساز بدن شما را بالا برده و وزنتان را کاهش دهند. در این مقاله با چند ماده غذایی چربی سوز آشنا می‌شوید.
Author
Publisher Name
دیجی فود


0 0 رای
رتبه دهی نوشته
مشترک شدن
مطلع شوید از
guest
0 دیدگاه ها
Inline Feedbacks
نمایش همه ی نظرات